1985

 

Het jaar in beelden:

 

Het viaduct van de Flevospoorlijn over de A1 op 22 april. Dit viaduct is niet kapot; de gescheurde delen (aan beide zijden van de rijksweg) zijn een vorm van "kunst". Gezien het feit dat vele verontruste weggebruikers Rijkswaterstaat in de eerste jaren wezen op de "levensgevaarlijke scheurvorming", besloot men om de kunstzinnige uitspatting rood te verven, daarmee accentuerende dat het zo "hoort". Sindsdien is het aantal meldingen lager, maar pas als het knooppunt zal zijn omgebouwd door project SAA en het viaduct is opgeruimd, zal men er helemaal vanaf geraken...

 

Tussen De Lutte en de grens met Duitsland werd op 13 juni de A1 met enig feestelijk vertoon opengesteld.

 

Het knooppunt Leidschendam op haar laatste dag. Er was al een aantal jaar gewerkt aan de bouw van de "Haagse Ster", zoals het knooppunt zou gaan heten. De oude afrit van het gelijkvloerse verkeerslichtenkruispunt met de A4 naar de A12 is links nog te zien. We schrijven 19 juni, en de volgende dag zal de situatie hier compleet veranderd zijn. Op 20 juni zouden alle fly-overs open zijn en is het knooppunt omgedoopt in "Prins Clausplein". De naam "Haagse Ster" is daarna volledig in de vergetelheid geraakt.

Een week later, op 26 juni, werd deze foto genomen van het inmiddels volledig opengestelde knooppunt.

 

Op 2 juni 1985 werd deze foto genomen van knooppunt Oudenrijn. Inmiddels zijn zandlichamen opgeworpen voor een verbindingsboog van Amsterdam richting Arnhem. Bijzonder zijn de grondwerken voor een verbindingsboogje vanuit de richting 's-Hertogenbosch. Op deze foto is de aardebaan duidelijk zichtbaar, maar in het uiteindelijk gerealiseerde turbineknooppunt zou de verbindingsboog er niet op deze manier komen.

 

Op 30 oktober werd de A28 tussen knooppunt Rijnsweerd en Den Dolder in één richting (Amersfoort) opengesteld. Daarbij reed het verkeer voor het eerst onder de luifel bij Zeist. De weg is altijd ontworpen geweest op 3 rijstroken; op de plek waar de vluchtstrook was voorzien ligt een gravelstrook. Op de plek waar de derde, rechter rijstrook was voorzien ligt de vluchtstrook.

 

 

 

 Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.