1976

 

Het jaar in beelden:

 

6 januari 1976. De plaatsnaam Almere verschijnt voor het eerst in de bewegwijzering.

 

Op 6 maart worden de laatste delen van de nieuwe Galecopperbrug ingehesen boven het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht.

 

Deze foto toont de N302 (binnenkort N307) tussen Enkhuizen en Lelystad in aanleg op 21 juni.

 

Groot feest op 30 juni: de Waalbrug bij Ewijk wordt opengesteld voor het verkeer.

Op deze foto uit 1979 is de complete constructie van de (eerste) Waalbrug bij Ewijk goed zichtbaar. Doordat de hoogte van dergelijke bruggen door de pylonen nogal benadrukt wordt, oogt de brug smaller en daarmee eleganter

 

De A4 tussen Hoofddorp en Burgerveen op 30 augustus en op 1 september. De verbreding naar 2x4 rijstroken is hier voltooid.

 

In die tijd was gepland dat de A44 via een nieuw tracé zuidelijker op de A4 zou aansluiten. In dat plan was het mogelijk om de aansluiting Nieuw Vennep volledig te maken. Dit was in 1976 niet mogelijk, gezien de korte afstand tot het splitsingspunt van A4 en A44. Later heeft men besloten de A44 niet te verleggen, en om de aansluiting A4/A44/N207 alsnog volledig te maken, zij het met een extra fly-over.

 

De A15 bij Gorinchem was lang een flessehals. Een onderbreking van de weg bij Schelluinen, een verkeersplein dat aan zijn capaciteit zat en een wegvak tot aan Arkel dat slechts enkelbaans was. Reden om dit grootschalig aan te pakken. Het resultaat is zichtbaar op deze foto uit 1976: een nieuwe ruime aansluiting Gorinchem op de A15 en een klaverblad voor de kruising van A15 en A27. Deze situatie zou zo blijven tot de aanleg van de Betuweroute-goederenspoorlijn, die het afrittencomplex later zou doorsnijden.

 

Laatste twee foto's van 1976 geven een beeld van de opening van de Utrechtsebaan in Den Haag, die op 20 december door minister Westerterp feestelijk werd opengesteld voor het verkeer.

 

Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.