1965
Het jaar in beelden:
Het is geen grap, al lijkt het er qua kledij wel veel op. De poort werd opengezet op 1 april 1965, en daarmee werd de weg over de Grevelingendam voor het verkeer vrijgegeven. De nieuwe verbinding over de Grevelingendam trok op de openingsdag het nodige aan publiek.
Voor Zeeland was 1965 trouwens best een belangrijk jaar qua verkeersontsluitingen; op 15 december werd de Zeelandbrug geopend. Deze zorgde samen met de Grevelingendam en de overbrugging van het Haringvliet bij Hellegatsplein voor een veel kortere verbinding richting Rotterdam. De Zeelandbrug werd opengesteld als een tolbrug. Een echt kortere route naar Rotterdam werd het echter niet eerder dan 1968, met de opening van de Heinenoordtunnel in de A29.
Nog een foto van de Zeelandbrug op de openingsdag
Op de A2 werden tussen Utrecht en Amsterdam in 1965 anti-verblindingsschermen geplaatst. Het gevaarte is hier op 15 december in beeld gebracht. Erg succesvol zal het wel niet zijn geweest, getuige het feit dat dit later nergens meer op deze wijze is toegepast.
Voor de regio Rotterdam was 1 februari een belangrijke dag. De Van Brienenoordbrug werd voor het verkeer opengesteld, en verkeer vanaf de A16 kon voortaan aan de overkant van de Maas komen zonder gebruik te maken van de Maastunnel of de Willemsbruggen. De weg eindigde vooralsnog bij het Kralingseplein.
Bij het Kralingseplein werd wel doorgewerkt aan de doortrekking van de rijksweg in noordelijke richting. Op deze foto van het Kralingseplein zijn de vorderingen zichtbaar.
Na de Tweede Wereldoorlog werd besloten om rijksweg 4 Amsterdam - Den Haag opnieuw te traceren. Dat werd rijksweg 4A, oostelijk langs Leiden. Toch bestond de noodzaak om de weg Wassenaar - Leiden te verbinden met de inmiddels aangelegde rijksweg 4 bij Voorhout. Bij de Haagsche Schouw, zuidwestelijk van Leiden, werd op 24 augustus 1965 gebouwd aan het nieuwe tracé. Dit is tegenwoordig een onderdeel van de A44.
De volgende twee foto's zijn genomen op 20 mei 1965 bij de aansluiting Ouderkerk a/d Amstel aan rijksweg 2. Verkeerspleinen boven de snelweg kwamen in die tijd nauwelijks voor. Het Ei van Sint Joost bestond al wel, maar daar stonden geen hoge bomen, en de weg onderdoor zou pas in 1966 worden opengesteld. De aansluiting Ouderkerk a/d Amstel bestaat thans niet meer in deze vorm; medio 1982 is deze aansluiting vervangen door het thans nog altijd aanwezige halfklaverblad.
Ter vergelijking: dit is het Ei van St. Joost op 2 april 1965. De rijbanen van rijksweg 75 (A2) onder het verkeersplein door zijn nog in aanleg.
Deze foto van 12 augustus 1965 toont de aansluiting Tiel in de A15 tussen Deil en Valburg.
Op deze afbeelding van 1 juni 1965 is te zien dat een aanvang is gemaakt met de ombouw van Oudenrijn tot klaverblad, waarbij begonnen is in het zuidwestelijk kwadrant.
Vlak voor de afbraak begon heeft men nog een laatste statiefoto genomen van het viaduct bij Oudenrijn over rijksweg 26.
Een nieuw verkeersbord in 1965: weggebonden restaurants werden voortaan op de snelweg aangegeven, zoals hier bij motel Bunnik langs rijksweg 12.
Een mooie luchtfoto van het bijzondere verkeersplein van Heerenveen. Het verkeersplein had naast maarliefst 6 armen (!) ook een extra lus met een benzineverkooppunt. Met de enkelbaans rijkswegen was dat in 1965 nog geen probleem. Nadat rijksweg 43 (de huidige A7) werd verdubbeld, groeide de verkeersproblematiek. Bij de verbreding van rijksweg 32 tot autosnelweg is dit verkeersplein in 2000 vervangen door een wat verder oostelijk gelegen versimpeld klaverblad (zonder rangeerbanen).
Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.