1963
Het jaar in beelden:
Het jaar 1963 begon zoals het jaar 1962 eindigde: ijskoud en wit. De toestand op de weg was op 1 januari zo slecht dat de Hermandad bij Breukelen de toe- en afritten naar en van de A2 moest afsluiten.
De sneeuw lag er nog steeds op deze foto uit januari. De rijkspolitie reed inmiddels in de zo kenmerkende Porsches waarmee de dienst zo lang de wegen heeft gepatrouilleerd.
Een aantal foto's die een impressie geven van de A28, die inmiddels gereed was vanaf de Stichtserotonde tot bij Wezep. Op deze foto's zien we de aansluiting Nunspeet - Elspeet. Onder deze tekst een close-up op deze aansluiting, genomen op 26 april. De A28 was hiermee een snelweg gebouwd naar de ontwerpnormen van begin jaren '60, die duidelijk moderner waren dan in de jaren '50. Dat is te zien aan de kunstwerken, maar ook aan de gebruikte verharding. Specialisten kunnen het bovendien herkennen aan het betere horizontale alignement. Het wegontwerp was echter nog niet geperfectioneerd. Zo ontbreken bijvoorbeeld geleiderails, zelfs langs de hoofdrijbanen ter plaatse van de pijlers van het viaduct.
Boven de aansluiting Epe - Nunspeet Oost op 26 april 1963. Onder nog een tweetal foto's van het traject over de Veluwe bij Harderwijk.
Op 22 mei kon deze foto worden gemaakt van het nieuwe verkeersplein Leenderheide. Dit was een simpele rotonde, die nog niet was voorzien van een fly-over. Merk op dat het grondoppervlak waarop het verkeersplein gelegen was groot genoeg is voor een klaverblad.
Wat eruit ziet als een landweggetje is in werkelijkheid de eerste rijbaan van rijksweg 17 tussen Roosendaal en Zevenbergen. Met het voorjaarszonnetje in mei kon de brede zijberm, bedoeld voor de 2e rijbaan, nog eenvoudig worden benut om de auto te parkeren.
Ook in 1963 weer de nodige Pinksterfiles voor Oudenrijn. Deze twee foto's zijn genomen vanaf de Galecopperbrug.
Op 15 april is deze foto genomen oostelijk van verkeersplein Oudenrijn. Opvallend is de naar huidige maatstaven uiterst primitief aandoende hooggeplaatste bewegwijzering aan het viaduct.
Op de twee foto's hieronder is de A12 bij Woerden te zien op 28 augustus. Men is bezig om geleiderails te monteren; een stuk wegmeubilair dat in weinig jaren gemeengoed zou worden op alle snelwegen. Hoognodig ook, want het probleem van wat werd genoemd de "middenbermperforaties" begon ernstige vormen aan te nemen. Bedenk wel dat auto's destijds nog niet waren voorzien van een kooiconstructie en autogordels, en dat frontale aanrijdingen bij hoge snelheid destijds in de meeste gevallen dodelijk afliepen.
Onder een mooie kleurenfoto van de A4 in het polderlandschap bij Hoogmade. Hoe anders zou het hier 40 jaar later uitzien als gevolg van de bouw van de HSL.
De werkzaamheden aan de A9 tussen Haarlem en Badhoevedorp vorderen langzaam, maar zeker. Op de eerste van de twee foto's is het zuidelijk deel van het knooppunt zichtbaar, op de onderste foto beide delen van het knooppunt. De oude rijksweg 5 (thans A200) slingert zich enkelbaans om de bouwput van het knooppunt heen.
Aanleg van de A15 over het Amsterdam Rijn Kanaal bij Tiel.
De A1 bij Naarden-west op 31 mei 1963. Nog is niets te zien van het tracé noordelijk om Naarden heen.
Voortgang van het viaduct bij Bodegraven in 1963. De leefomstandigheden in de vlak bij de weg staande, niet gesloopte woningen zal na de bouw van het viaduct verre van genoeglijk geweest zijn. Het ontbreken van een Wet geluidhinder kan erin hebben mee gespeeld dat deze woningen bleven staan, maar de kans is ook heel groot dat de enorme woningnood begin jaren '60 een grote rol heeft gespeeld bij de gemaakte keuze.
Bouwdok van de Coentunnelmoten, 14 november 1963. De tunnelmoten werden in een bouwdok op het droge gebouwd, waarna men het bouwdok onder water laat lopen. Vervolgens worden de tunnelmoten naar hun bestemming gedreven en dan als een caisson op de juiste plaats gelegd.
Foto van de voortgang van de bouw van de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam. De klap is al geplaatst, enkele delen van het brugdek van de overspanning zijn op hulppijlers geplaatst. Van de grote welbekende boog is nog geen spoor te bekennen.
Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.