1957
Het jaar in beelden:
28 september. De Velsertunnel wordt officieel geopend door Koningin Juliana. Hier rijdt de bus met genodigden als "eerste" door de feestelijk van vlaggen voorziene tunnel.
De nieuwe, lege tunnelbuizen van de Velsertunnel vlak voor de openstelling.
Naast de Koningin werd de feestelijke opening nog luister bijgezet door een parade van vrachtwagens.
Deze prentbriefkaart uit 1957 toont de zuidelijke toerit tot de Velsertunnel.
Deze afbeelding van de situatie aan de noordkant van de tunnel is eveneens van een prentbriefkaart afkomstig.
De tunnel is een attractie. Deze foto is genomen op 12 oktober, en toont de drukte.
Let ook op de bijzondere afwerking van het plafond en de verlichting. Dat ziet er tegenwoordig wel anders uit.
We schrijven 29 mei. De doortrekking van rijksweg 12 van Planken Wambuis naar Arnhem-noord is een feit. De weg wordt feestelijk geopend.
De nieuwe bewegwijzering die opgesteld werd bij de Planken Wambuis. Omdat de A12 nog niet verder ging dan Arnhem-noord, werd de pas ingevoerde E36 nog via de oude weg naar Arnhem geleid.
In 1957 werden de nieuwe E-wegen van het stelsel 1950 in Nederland aangeduid. Dat gebeurde ook met de kenmerkende betonnen afstandstableaux met oranje kop naast de snelweg. In die oranje kop was een groen veld aanwezig met daarin in wit het E-nummer. Deze mooie steen werd neergezet op het stukje weg van rijksweg 28 nabij verkeersplein Hoevelaken, met de aanduiding E35 en de plaatsen Oldenburg, Zwolle en Nijkerk. De foto is van 26 september.
Ook in september is deze foto gemaakt van de aardebaan van de A4 tussen Leiden en Burgerveen. De weg werd midden door de nog maagdelijke polders van Noord- en Zuid-Holland aangelegd.
Op 3 oktober werd gewerkt aan de A1. Hier het wegdeel in de buurt van Muiden. In de verte is de Vechtbrug zichtbaar; op 30 november (nog geen 2 maanden later dus) zou de weg op deze foto enkelbaans in dienst worden gesteld.
Op 1 november zien we rijksweg 5 bij de komgrens van Amsterdam; dit is ongeveer ter plekke van de huidige kruising van de N200 met de A10. De rijksweg heeft 3 stroken en de bovenleiding van de tramlijn is inmiddels verwijderd. Het zal niet lang meer duren voordat de werkzaamheden starten om de rijksweg dubbelbaans te maken.