1938

Het jaar in beelden:

Rijksweg 4 (thans A44) noordelijk van de aansluiting Voorhout (Leidsevaart) op 14 juni 1938. De foto is genomen in zuidelijke richting. Aan de zuidzijde van de snelweg-in-aanleg (links op de foto) is het nieuwe spoor van de NZH-tramlijn Leiden - Haarlem te zien. Deze voerde ook met het nieuwe viaduct over de spoorlijn (linksonder op de foto) heen, om vervolgens bij de halve aansluiting Sassenheim naar de oude Rijksstraatweg terug te keren. De tram maakte al gebruik van het viaduct over de spoorlijn voordat het viaduct gereed was voor het wegverkeer.

 

De aansluiting Zevenhuizen vanuit het westen, 5 mei. Dit is een aansluiting van het type “halfklaverblad”, zoals op dat moment ook veelvuldig werd toegepast in Duitsland. Interessant zijn ook de zichtbare “vergissingsweggetjes” parallel aan de hoofdrijbanen tussen de afrit en de oprit. Deze rijbanen zijn later bij alle halfklaverbladaansluitingen verdwenen. 

 

Dezelfde aansluiting, gefotografeerd vanaf het oosten op de weg zelf. 

Foto uit: "Oudenrijn, geschiedenis van een verkeersknooppunt"

 

Ook op 5 mei werd deze luchtfoto genomen van de aansluiting Waddinxveen.

 

Knooppunt Gouwe en aansluiting Gouda. De aansluiting Gouda was een halfklaverblad, in een vorm zoals deze toendertijd ook in Duitsland veelvuldig voorkwam: met een vloeiende beweging kon men van en naar het onderliggend wegennet rijden. Later zou men inzien dat dit niet de meest verkeersveilige vorm is. De aftakking van rijksweg 3 (latere A20) richting Nieuwerkerk/Rotterdam heeft gelijktijdig met de aanleg van rijksweg 12 plaatsgevonden.

 

De brug over de Nieuwe Maas bij Dordrecht nader zijn voltooiing. We schrijven 21 oktober 1938.

 

Rijksweg 13 bij Overschie. Duidelijk is te zien dat het viaduct van Overschie er toen ook al was. De aansluiting Overschie die hier zichtbaar is, was toen nog “volledig”. In de jaren ‘60 werd het onmogelijk om rijksweg 13 van en naar Rotterdam hier te berijden. Een paar jaar geleden is deze afslag volledig afgesloten.

 

Het viaduct gezien vanaf de andere kant. Te zien is dat ten tijde van de bouw van het viaduct de weg ook door Overschie nog maar nauwelijks door bebouwd gebied voerde. Deze foto's van Overschie zijn gemaakt op 25 mei 1938.