1977
Het jaar in beelden
Verkeersstop op de A1 bij knooppunt Muiderberg op 25 januari. Eén van de liggers van het viaduct over de A1 wordt ingehesen.
Onder de A10-zuid wordt bij het WTC een parkeergarage gebouwd onder de ringweg. De bouw hiervan wordt op 31 januari op de gevoelige plaat vastgelegd. De RAI wilde toen zij hier lucht van kreeg eigenlijk ook een parkeergarage onder de snelweg, maar kwam te laat met het verzoek. De planvorming en uitvoering van de A10-zuid waren al te ver gevorderd om dit parkeergarageplan nog doorgang te kunnen laten vinden.
De bouw van de ringweg nabij de Amstelveenseweg op 20 juni.
Op 1 september werd de A10-zuid geopend. Hier kan het verkeer ter hoogte van de Amstelveenseweg doorrijden richting RAI.
Deze foto van 14 december toont de ringweg tussen RAI en Amstelveenseweg, waarvan de linker rijstrook nog afgesloten was.
Drie foto's van de A50. De eerste foto's tonen de situatie een week voor de opening van Apeldoorn - Zwolle op 14 november. Op de derde foto opent minister Westerterp de rijksweg, op 21 november.
Een mooie foto van knooppunt Vaanplein, genomen op 29 november.
Bij Utrecht waren de werken voor het hoofd- en rangeerbaansysteem op de A12 afgerond. Aan de oostzijde van Oudenrijn werden (om weefvakken met grootschalige weefbewegingen tussen hoofd- en parallelbanen te voorkomen) zogenaamde vlechtwerken gerealiseerd tussen knooppunt Oudenrijn en de aansluiting Nieuwegein. Op 1 mei 1977 werden deze 5 luchtfoto's genomen van de nieuwe situatie.
In dit jaar werd ook gewerkt aan de verbreding van de A2 tussen knooppunt Oudenrijn en de Lekbrug bij Vianen. Deze foto's zijn eveneens op 1 mei 1977 gemaakt. Deze foto toont de A2 bij de voormalige aansluiting Jutphaas, die gelegen was tussen knooppunt Oudenrijn en de tegenwoordige aansluiting Nieuwegein.
Even verderop de werkzaamheden tussen de aansluitingen Jutphaas en Vreeswijk. Het tankstation rechtsonder biedt enige oriëntatie voor de huidige snelweg-gebruiker.
In 1977 zijn de werkzaamheden voor de ombouw van de Moerdijkbrug in volle gang. Bij de ombouw zijn nieuwe, brede betonnen overspanningen gebouwd, gebruik makende van de bestaande pijlers. De oude Moerdijkbrugoverspanningen zijn niet direct gesloopt; een aantal is hergebruikt, bijvoorbeeld ter vervanging van de oude Spijkenisserbrug bij Hoogvliet en de brug Keizersveer in de A27.
In 1977 kwam de verlenging van de A27 noordelijk van knooppunt Eemnes gereed, waarmee het knooppunt haar huidige vormgeving verkreeg. Deze foto toont de situatie op 13 juni 1978.
Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.