1955

Het jaar in beelden:

 

Deze foto toont de vorderingen aan de bouw van de Velsertunnel op 29 maart.

 

Het oorspronkelijke verkeersplein Breda Prinsenhage. Rechts de weg naar de Moerdijkbrug, boven de weg naar België. Ook dit verkeersplein had een benzinestation in een extra "oortje", een typisch jaren '50 verschijnsel wat we naast Breda Prinsenhage in die tijd ook tegenkwamen bij de verkeerspleinen Oudenrijn, Hoevelaken, Heerenveen, Alkmaar Kooimeerplein en Gorinchem.

 

Verkeersplein Oudenrijn op 29 mei 1955. De eind 1953 geopende benzinepomp van Hoek in het zuidoostelijk kwadrant (rechtsonder op de foto) is nu ook zichtbaar. 

 

Het viaduct over rijksweg 2 ter plaatse van de aansluiting Oog in Al, genomen een jaar na de openstelling van deze rijksweg. 

 

Het kruispunt Laren in rijksweg 1 op 29 mei 1955. Inmiddels heeft de rijbaanverdubbeling van de rijksweg plaatsgevonden, waardoor ook oversteken in etappes mogelijk is geworden. Wat echter bleef was de onoverzichtelijke opzet van het kruispunt.

 

Op 16 mei 1954 was het gedeelte van rw3 (nu: A20) tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht verdubbeld. Deze foto werd in 1955 genomen ter plaatse van Nieuwerkerk, kijkende richting Utrecht.

 

In 1954 werd bij Wieringerwerf een ongelijkvloerse aansluiting gerealiseerd, met daarbij een korte rijbaanverdubbeling. Tot 1969 zou dit het enige stukje dubbelbaans rijksweg 7 blijven in de provincie Noord-Holland.