1964

Het jaar in beelden:

 

Het programma om geleiderails te plaatsen werd in 1965 versneld doorgevoerd op een groot deel van het rijkswegennet. Hier zijn werklui op 3 maart bezig in de middenberm van de A13 bij Delft. Merk op dat de wegafzetting slechts bestond uit een met kegels afgezette rijstrook op één van beide rijbanen. Tegenwoordig zou de wegbeheerder dan echt een probleem hebben met de arbeidsinspectie.

 

Even verderop langs de A13 werd op 13 maart gewerkt aan de verbreding van dit stuk A13 naar 2x3 rijstroken. De lichtmasten waren blijkbaar reeds geplaatst met het oog op de verbreding.

 

Twee foto's van verkeersplein Oudenrijn op 11 augustus 1964. Nog is niets te zien van de grote veranderingen die op stapel staan. In de tijdsbeelden van na 1964 zal Oudenrijn worden omgebouwd tot klaverblad. Dit is dan ook eigenlijk het laatste jaar van het "oude" Oudenrijn.

 

Drie foto's van de aansluiting Blaricum (A1). De eerste foto is van 9 maart 1964. Het viaduct is inmiddels in ruwbouw gereed. De foto daaronder werd genomen op 16 mei 1964, twee maanden voor de openstelling. Er wordt reeds geasfalteerd, maar er moest ook nog heel wat gebeuren in de paar weken die nog restte voor de opening. De onderste foto toont ons dezelfde situatie op 3 april 1967, toen alles gereed was. Merk op dat het kunstwerk maarliefst 4 velden kent, en ter plekke de kruisende weg 2x2 rijstroken heeft gekregen. Hierbij was rekening gehouden met de komst van de "Gooise Expresweg". Die was gepland tussen Amsterdam en Huizen. Deze expresweg is in Amsterdam-zuidoost deels gerealiseerd als s112; van het gedeelte tussen de Gaasperdammerweg en Weesp zijn de grondlichamen wel opgeworpen maar is de weg nooit aangelegd (Valburgdreef). Daarna zou de weg onderlangs Weesp en Bussum langs de heide voeren en bij Blaricum de A1 kruisen. Daarna zou de weg onderlangs Huizen voeren en bij de gerealiseerde aansluiting van Huizen op de A27 aansluiten.

 

Een foto uit 1964 van de aanleg van het eerste Nederlandse klaverblad, knooppunt Badhoevedorp.

 

Op 16 juli waren de grondwerken voor de Hollandsebrug afgerond; er kon met het bouwen van de brug worden begonnen. Zuidelijk Flevoland was op dat moment nog niet drooggevallen. Het verkeersplein aan Flevolandse zijde dat jarenlang het einde van de A6 zou vormen was op dat moment, zelfs zonder Hollandsebrug, reeds aangelegd.

 

De bouw van de Coentunnel begint al meer vorm te krijgen. De eerste foto hieronder toont de zuidelijke bouwput op 16 januari 1964. Het viaduct van het Coentunnelcircuit aan de noordzijde van de tunnel is inmiddels ook gereed gekomen. De foto's daaronder tonen de noordelijke bouwput. De kleurenfoto hieronder is gemaakt op 26 mei 1964.

 

Aan de toeleidende wegen voor de Coentunnel werd ook hard gewerkt. Hier is de aansluiting van de A10-west met de s102 in aanleg.

 

De bouw van de Van Brienenoordbrug krijgt nu echt vorm. Het bovenste deel van de boogconstructie hangt hier in de inmiddels verlengde hulppijlers. Pas wanneer de boog geheel klaar is, kan zij de krachten opnemen om het brugdek te dragen, en kunnen de hulppijlers worden verwijderd.

 

Een foto van de Stichtse rotonde, genomen op 16 mei 1964. Dit was jarenlang het einde van de autosnelweg uit het noorden.

 

Deze foto van 17 maart toont ons knooppunt Hoevelaken vanuit het zuiden. In noordelijke richting is te zien dat rijksweg 28 nog afbuigt naar de oude straatweg richting Nijkerk. Er wordt ondertussen gewerkt aan de bouw van de nieuwe snelweg richting Harderwijk getuige de zandlichamen.

 

Ook werd er driftig gewerkt aan de toenmalige rijksweg 22, die in deze jaren ongelijkvloers werd uitgebouwd en verdubbeld tussen de Berekuil en het viaduct over de spoorlijnen bij Lunetten, inclusief een ongelijkvloerse kruising met de Prins Hendrikkade.

 

 

Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.