1958

Het jaar in beelden:

 

In 1958 wordt de A1 tussen de oude Vechtbrug bij Muiden en Naarden voor het verkeer opengesteld als autosnelweg. De oude ophaalbrug dateert nog uit de tijd dat de oude rijksweg langs de trekvaart om Muiden werd omgelegd. Op 17 september 1965 werd de nieuwe (huidige) brug opengesteld.

 

Meer oostelijk op het gereed gekomen deel van de A1 de aansluiting Hakkelaarsbrug. Deze lag ongeveer op de plek waar tegenwoordig knooppunt Muiderberg ligt.

 

Het gedeelte tussen Naarden en de Hakkelaarsbrug. Merk op dat het asfalt van de 2e rijbaan er inderdaad een jaar "verser" uitziet. Alle foto's van dit deel van rijksweg 1 zijn gemaakt op 1 september.

 

Nog iets oostelijker richting Naarden. Hier gaat het gedeelte met gescheiden rijbanen over in een vierstrooksweg

 

Deze vierstrooksweg kruist vervolgens Naarden aan de zuidkant van de vesting als een traverse.

 

10 februari. Het is één dag voor de openstelling van de A4 tussen verkeersplein Leidschendam en Hoogmade. Op de bovenstaande en onderstaande foto's is te zien dat de afzettingen bij Leidschendam nog aanwezig zijn. De bewegwijzering is al wel aangepast.

 

 

11 februari. De A4 tussen het verkeersplein Leidschendam en Hoogmade wordt officieel geopend.

 

Tussen Leidschendam en Zoeterwoude is het betonnen lint door het landschap reeds aanwezig, maar wordt nog niet optimaal gebruikt. Tussen Hoogmade en Burgerveen gaapt immers nog altijd een gat.

 

De situatie bij de aansluiting Zoeterwoude, in zuidelijke richting kijkende. Deze foto is in juni gemaakt.

 

Op 28 november gunt de fotograaf ons een blik op de vorderingen van de bouw van het Ringvaartaquaduct; het eerste aquaduct van Nederland.

 

De aansluiting Ouderkerk aan de Amstel in rijksweg 2 in de sneeuw, op 27 februari 1958.

 

In de jaren '50 werd op diverse wegvakken een constructie van stenen of houten palen en staaldraad geplaatst, om wat te doen tegen de ernstige gevolgen van botsingen met tegenliggers die door de middenberm waren geschoten ("middenbermperforaties"). Dit zogenaamde "olifantsdraad" was echter geen lang leven beschoren; de geleiderail zou haar spoedig aflossen. 

 

Een opmerkelijke foto van een opmerkelijke weg. Op 11 augustus 1958 werd deze foto genomen van de aanleg van de rijksweg door het drostambt Tudderen, het Duitse gebied bij Roermond dat destijds Nederlands was. Na de overdracht van het gebied terug aan Duitsland zou de weg geheel ongelijkvloers worden gemaakt en jarenlang een Nederlandse rijksweg (nr. 774) op Duits grondgebied blijven, zonder mogelijkheid om af te slaan tussen Koningsbosch en Schinveld.

 

Op 13 juni is de actie "Vrije Veren" gaande. Als gevolg daarvan staan veel voertuigen stil op de A16 tussen Dordrecht en de Moerdijkbrug. Drukte op de vluchtstrook dus.

 

De actie voor de Vrije Veren was gericht op handhaving van de gratis veerdiensten over de Westerschelde. Op 13 juni, de protestdag, trokken enkele duizenden Zeeuws-Vlamingen voor een protest op naar het Binnenhof in Den Haag, en later op de dag uiteraard ook weer terug. Deze foto's zijn dus van de terugtocht. Achteraf bleek alles voor niets: de veerdiensten zouden nooit meer gratis worden.