1990

 

Het jaar in beelden:

 

Op 6 november 1990 werd Nederland opgeschrikt door het bericht van een kettingbotsing in de mist bij Breda. Toen de mist optrok, bleek de ramp nog groter dan in 1972. Op deze foto een overzicht van de ravage. Meerdere voertuigen waren geheel uitgebrand.

 

De werkzaamheden aan de ombouw van de N2 's Hertogenbosch - Eindhoven vorderden gestaag. Op deze twee afbeeldingen de ontwikkelingen bij knooppunt Vught  op 14 september. Inmiddels wordt de zuidelijke rijbaan van wat thans de A65 is al onder het nieuwe tracé van de A2 doorgeleid.

    

Aan de Eindhovense kant wordt ook flink doorgewerkt. Bij knooppunt Ekkersweijer zijn de vorderingen op 3 september vereeuwigd. De verbindingsbogen met terre-armée staan inmiddels als witgrijze monumenten in het veranderende landschap.

    

 

1990. Het jaar van "De Ring is rond". Eén van de infrastructurele projecten was de aanleg van de tweede brug over de Amstel voor de rijbaan van de binnenring, waarmee de bestaande (zuidelijke) brug volledig bestemd kon worden voor de buitenring. De Amstelbruggen op 12 oktober 1990.

De bouw van knooppunt Amstel had als extra kenmerk dat de zuidelijke ringspoorlijn tezelfdertijd ook dwars door het knooppunt moest worden aangelegd. Hier de stand van de werkzaamheden op 7 februari. De 2e Amstelbrug is getuige de grondwerken nog niet zo heel erg lang in gebruik genomen. Vrijwel alle viaducten zijn gereed.

Knooppunt Amstel op 12 oktober, volledig open en landschappelijk netjes afgewerkt met een slootjespatroon dat enkel vanuit de lucht gezien het meest tot zijn recht komt.

Op 7 februari werd nog hard gewerkt aan de zogenaamde Gooiseknoop, de aansluiting van de s112 en de Ringweg. Dit was een zeer complex onderdeel van het project, en bij openstelling van de Ringweg was de A10-oost hier nog niet gereed. Slechts één rijbaan was bij openstelling voor beide rijrichtingen in gebruik.

Knooppunt Watergraafsmeer voor de openstelling van de Ringweg. Het weggedeelte van de A1 naar de Gooiseknoop en de bijbehorende verbindingsbogen in het knooppunt waren al wel in gebruik genomen.

Op 12 oktober gunt de fotograaf ons een blik op het voltooide knooppunt Watergraafsmeer. Op de foto is tevens het nieuwe tracé van de A1 bij Diemen zichtbaar, dat al in 1989 in gebruik was genomen.

De Zeeburgerbrug na de openstelling. Op het eiland Zeeburg duikt de A10 vanaf de brug de tunnel in.

De Zeeburgertunnel op 12 oktober 1990.

 

Op deze foto is de nieuwe brug al wel in gebruik, maar de reconstructie van de A16 is nog niet helemaal afgesloten. Met de nieuwe brug en de nieuwe structuur van hoofd- en parallelrijbanen is het doorgaande verkeer verlost van de files. Wie meer wil weten over de bouw van de Tweede Brienenoordbrug verwijs ik naar het boek “De triomftocht van de Brienenoord”, te verkrijgen bij de betere boekhandel. (foto 1992)

 

 

 

 Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.