1936

Het jaar in beelden:

 

In april 1937 werd rijksweg 12 tussen Voorburg en Zoetermeer opengesteld voor het verkeer, met daarin de ongelijkvloerse aansluiting bij Nootdorp. De aansluiting Nootdorp was oorspronkelijk van het type “Haarlemmermeer”, zoals ook toegepast op rijksweg 4 tussen Amsterdam en Leiden in de Haarlemmermeer. De aansluitingsvorm is compact en werd voor het eerst toegepast in de Verenigde Staten ("diamond-intersection"). De weg was in 1936 in een vergevorderd stadium van aanleg.

 

Op de vorige foto moeilijk zichtbaar, is dit een ander deel van het tracé bij Nootdorp. Het Hofpleinspoorlijn-viaduct is zichtbaar, evenals het weer door de treinen verlaten tracé beneden langs de spoordijk. Duidelijk is te zien dat de Achterweg in Nootdorp door de aanleg van rijksweg 12 is onderbroken. Ook goed zichtbaar zijn de vluchtstroken. Nederland was het eerste land ter wereld waar werd besloten integraal (uitgezonderd op zeer kostbare kunstwerken) een volwaardige vluchtstrook toe te passen. 

 

Vordering van de bouw van de verkeersbrug over de Nieuwe Maas tussen Dordrecht en Zwijndrecht op 15 mei.

 

In Arnhem is de Rijnbrug (thans J. Frostbrug) gefotografeerd op 5 mei.

 

Op dezelfde datum (5 mei) werd doorgevlogen naar Nijmegen om de verkeersbrug over de Waal te vereeuwigen.

 

Na voltooïing van de Moerdijkbrug dit jaar kon deze worden opengesteld voor het verkeer. Op deze foto (uit 1938) is bovendien goed zichtbaar dat het aantal overspanningen voor de wegbrug minder was dan dat van de spoorbrug. Op de brug was - zoals voor die tijd gebruikelijk - sprake van één brede rijbaan voor beide rijrichtingen